7 simple SEO ændringer

Andreas Thomsen / 3 år siden

Syv simple SEO ændringer, som gør din hjemmeside mere synlig i søgeresultaterne.

Små ændringer i din SEO strategi

Vi kender det selv – vi har brug for noget, et produkt, en service, svar på spørgsmål, et telefon nummer, eller en hel anden form for information. Den første ting den almindelige forbruger vil gøre, er ganske enkelt at Google sig til svaret.

Hver dag behandler Google mere end 3,5 milliarder forespørgsler/søgninger, hvilket bekræfter vigtigheden i at have en hjemmeside, som er synlig i de organiske søgeresultater. Det gælder helt lavpraktisk om, at have udformet en komplet søgemaskineoptimeringsstrategi, som kan få din virksomhed til at være en frontløber i Googles resultater.

Som udenforstående iagttager af SEO, synes det ofte at være en kompliceret samt skræmmende størrelse, og for mange tekniske foranstaltninger til at tør give sig i kast med SEO, men værre behøver det faktisk ikke at være.

SEO-trin-der-øger-synlighed

Her er syv hurtige og nemme måder at gøre dit websted mere synligt for søgemaskiner:


1. Optimer hver side på dit website med godt indhold (content)

Dette er langt fra det mest komplicerede punkt på listen her, men grundlæggende vigtigt for dine placeringer. Uden godt content, vil du være hårdt presset i konkurrencen om de gode placeringer inden for din branche. Det er uundgåeligt et vigtigt ranking parametre for Google, hvilket også understreger vigtigheden.

Alle dine sider, især dit primære lineup (hjem, kontakt, osv.), skal indeholde velformuleret, samt beskrivende content. Ideelt set vil dette indhold være optimeret målrettet til specifikke søgeord og sætninger (så længe teksten ikke virker unaturlig at læse).

Hvis du har sider, som næsten ikke indeholder content, så kan man med fordel benytte sig af ”no-index”, som kan tilføjes vha. Din robots.txt fil, hvilket gør at disse sider ikke indekseres i Googles resultater.


2. Skriv unikke Title tags og Meta beskrivelser for alle dine sider.

Titel tags er overskrifterne på dine sider i søgemaskinens resultater. (SERP), mens meta beskrivelser agerer beskrivende tekst i form af udvidelse i SERP. Disse to kontruktioner af tekst bruges til at informere Google om indholdet på dine sider, samtidigt med at de også diktere, hvordan dine sider vises i søgeresultaterne.

På denne måde tjener de et dobbelt formål: De rangerer dine sider højere OG øger CTR fra forbrugeren i søgemaskinens resultater.
Du kan med fordel også bruge et webbaseret værktøj såsom Siteliner eller et tool der crawler din hjemmeside som Screaming Frog, for at få en præcis vurdering af hver enkelt side på din hjemmeside, herunder titel-tags og meta beskrivelser.


3. Fjern alle 404’fejl på din hjemmeside.

404 fejl er irriterende for forbrugeren og kan forstyrre det antal sider Google indekserer fra din hjemmeside. Dette vil unægtelig resultere i forringede placeringer. Dette kan dog undgås ved at oprette 301-redirects på de sider, som du finder frem til indeholder disse 404 fejl.

Google Search Console har et fornuftigt værktøj til at kontrollere dette.

Hvis dit websted er oprettet i WordPress, kan du hente en af en række plugins designet til automatisk at gøre 404 sider sjove og nyttige, eller automatisk 301-omdirigere dem som “gennemgangsfejl.” til en anden side, f.eks. din startside.


4. Gør dit indhold nemt at dele.

Dette er en simpel, men effektiv ændring du kan foretage på din hjemmeside. Hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du integrere det allerede i dag.

Hvis du formidler noget godt content på din blog, så er det ideelt for din side, at du har de små sociale medier ikoner, som opfordrer dine brugere til aktivt at dele dit indhold på sociale medier. Sociale medier bidrager efter Googles udtagelser ikke aktivt til bedre placeringer, men det kan gøre dit indhold mere synligt, hvilket øger chancen for at du for nogle gode, naturlige links til din hjemmeside.
Fordelen ved dette, er som nævnt flere links, og linkbuilding er fornyligt blevet præsenteret, som værende i top 2 over ranking parametre i Googles algoritme.


5. Optimer dine billeder.

Du benytter sikkert billeder, når du arbejder med content marketing, men optimerer du dine billeder effektivt? Det tager ikke megen tid, at få dine billeder til at være perfekt optimeret til søgemaskinerne; alt du skal gøre er at ændre titlen på dine billeder, samt ALT tagget, til at indeholde dit søgeord. Benyt gerne tekst boksen med billedtekst, og beskriv her billedets rolle på din hjemmeside.

Hvis din optimering af billederne er udført korrekt, vil dit billede med stor sandsynlighed blive indekseret, og være søgbart i Googles billedsøgning – en indirekte, men værdifuld kanal til at få den søgende forbrugeren ind på din hjemmeside.


6. Gør din hjemmeside hurtigere.

Webstedets hastighed er ikke en afgørende faktor for synligheden i Google, men det tæller helt bestemt. Plus, at en hurtigere hjemmeside som regel fører til en bedre brugeroplevelse, hvilket betyder en højere konverteringsrate, blandt andre fordele.

Du kan forbedre din læsning hastighed ved: at optimere dine billeder, derved at benytte de rigtige type billeder, som kan gøres ved hjælp af et godt caching plugin.
Slette unødvendige metadata og kun bruge plugins du virkelig har brug for.


7. Medtag struktureret markering.

For at være helt fair, så er dette er ikke så enkelt, men det er en effektiv (og mere eller mindre ligetil) måde at få din hjemmeside mere synlig i søgemaskinerne. Du har formegentlig på et tidspunkt, lavet en søgning, og blevet præsenteret for et svar til dit spørgsmål som har været placeret over eller ved siden af de typiske resultater; dette kunne være en mini-kalender eller et kort resumé af en bog.

Disse ”udsnit” kaldes for ”Rich snippets”.
Hvis du kunne tænke dig at benytte rich snippets, så er det nødvendigt at du anvender strukturerede data tags, hvilket markerer forskellige former for indhold på din hjemmeside. Her kan du tage et kig på Schema.org, som er branchens mest brugte til netop at tilføje strukturerede data tags.


Opsummering

Efter at have læst disse 7 punkter omkring optimering af dit seo, så må du ikke tro at dette er det fulde aspekt af SEO, dette er nærmere toppen af isbjerget, og der findes en masse andre faktorer når vi taler on-page SEO.

Hvis du implementerer disse, bør du ikke forvente en markant stigning natten over, men det er et godt træk, når man ser SEO på den lange bane.